Edukacja
    i integracja

ŚWIADOMI I AKTYWNI - SENIORZY POWIATU DĘBICKIEGO - dzień trzeci objazdu naukowego - GRODNO, WILNO, KOWNO, TROKI

Wiedzieliśmy, że w sobotę pogoda się zmieni, ale że tak bardzo? Że z lata przeniesiemy się w późną jesień, a czasem, ogrzewając zmarznięte ręce, pomyślimy o zimie…. to nie sądziliśmy.
Na szczęście intensywne opady deszczu wystąpiły podczas naszego przejazdu autokarem do Kowna. Wysiedliśmy już bez parasoli.
Na początek naszym oczom ukazał się zamek Witolda oraz ujście Wilii do Niemna. Potem, w mało komfortowej pogodzie, wytrwale zwiedzaliśmy kowieńska starówkę, zwracając uwagę na ratusz, budynek dawnego gimnazjum w którym uczył Mickiewicz, katedrę, Niemen, Dom Perkunasa.
Zmarznięci chętnie skorzystaliśmy z kowieńskich kawiarni, aby przy ciastku trochę się ogrzać.

Z Kowna pojechaliśmy do Troków, aby obejrzeć słynny zamek na wyspie oraz domy Karaimów.
O Karaimach i w ogóle o Trokach słuchaliśmy podczas przejazdu autokarem, a pobyt rozpoczęliśmy od karaimskiego obiadu, na który składały się kibiny i bulion. Wiemy, że niektórzy Słuchacze po powrocie do domu już próbowali odtworzyć to danie na podstawie przepisu przekazanego nam przez panią przewodnik, Alicję Romejko.
Rozgrzani obiadem, zachęceni pojawiającym się słońcem, pełni entuzjazmu ruszyliśmy oglądać Troki. Najpierw mogliśmy podziwiać uroki zamku na wyspie, pałacu Tyszkiewiczów i panoramę Troków ze stateczku, którym odbyliśmy rejs po jeziorze Galwe, potem natomiast weszliśmy do wnętrza twierdzy. Nie wszyscy mieli siłę i odwagę do wspinania się po drewnianych galeriach donżonu, ale zdecydowana większość z zapałem pokonywała schody z uwagą wsłuchując się w opowieści o historii Litwy.
Wracaliśmy do autokaru wśród karaimskich domów zmęczeni i zadowoleni, zachwyceni widokami oraz pełni nadziei na sobotnie zakupy, gdyż pani Alicja szczegółowo poinstruowała nas na jakie specjały należy zwrócić uwagę.

A wieczorem po kolacji dla wszystkich była niespodzianka - sprawdzian z wiedzy zdobytej podczas dotychczasowego pobytu.

Strona zrealizaowana w ramach projektu